جایگزینی برای تزریق روزانه ی انسولین برای افراد دیابتی

 17 ژانویه  2014- نتایج آخرین تحقیقات که توسط  دانشمندان دانشگاه Bathارائه گردید سبب شد که تزریق مکرر انسولین برای مبتلایان به دیابت نوع 2 تبدیل به یک خاطره از گذشته شود. درحالیکه اصلی ترین چالشی که افراد مبتلا به دیابت با آن روبرو هستند تزریق مکرر انسولین است تحقیقات  جدید درمان جایگزینی  را از طریق مصرف یک قرص به این افراد معرفی کرده است.

نتایج این تحقیق که در مجله ی The Journal of Controlled Releaseمنتشر گردید نتیجه ی همکاری محققین دانشکده ی داروسازی دانشگاه Bathو محققین دانشگاه  داروسازی هاروارد است. دراین تحقیق مشخص گردید که یک ترکیب دارویی از یک نوع هورمون طبیعی بنام GLP-1با یک چربی طبیعی خاص بنام GM1ساخته شده است می تواند از سطح سلولهای روده عبور کرده و وارد بدن شود درست مانند اینکه این دارو به بدن تزریق شده است. این خبر در واقع  دستیابی  به موفقیت  بزرگی در درمان دیابت است. پرفسور Randy Mrsnyمی گوید: ما در مورد این یافته ها که یک راهکار جدید به جای درمان تزریقی با انسولین را به بیماران  ارائه می دهد، هیجان زده شدیم هدف بعدی ما بهینه سازی ساخت چنین مولکولها و تهیه ی قرص هایی است که بتوان آنها را در مدلهای جذب روده ای آزمایش کرد.

چاقی یکی از فاکتورهای خطر ابتلا به دیابت نوع 2 است و درمان تزریقی GLP-1نه تنها سبب تنظیم قند خون می شود بلکه به کاهش وزن نیز کمک می نماید. بنابراین، تحقیق اخیر اشاراتی  برای درمان این چالش جهانی بیماری متابولیکی همراه با چاقی است که بروش ساده تری امکان پذیر است.

در حالیکه استفاده از این یافته ها برای بیماران  5 تا 8 سال بطور خواهد انجامید اما این مرحله ی امید وارد کننده ، اساسی برای شروع مطالعات مورد نیاز برای تکمیل این تحقیق است.

347 میلیون نفر در جهان به دیابت مبتلا هستند که 90 درصد آنها از دیابت نوع 2 رنج می برند و تا سال 2030 بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، دیابت به هفتمین علت مرگ و میر در جهان مبدل خواهد شد. بیش از 80 درصد از مرگ و میر افراد دیابتی در کشورهایی با درآمد کم تا متوسط اتفاق می افتد. محققین توصیه می کنند که باید با تغییرات ساده در شیوه ی زندگی بطور موثر در جهت جلوگیری یا تأخیر در شروع دیابت نوع 2 اقدام کنیم.

منبع:www.medicalnewstoday.com/releases/271347.php

مترجم: ماندانا فرخی نیا